Hoe maak je een radiocommercial?

Radiocommercial Tip # 1: Ken je doelgroep
Wie moet jouw commercial horen? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze en wat houdt hen bezig? Of je nu via televisie, (online)video, radio of print adverteert; je zult duidelijk in kaart moeten brengen wie je wil aanspreken met jouw spot.

Begin met zendtijd in te kopen bij het radiostation, waar jouw doelgroep naar luistert. Laat hiervoor een duidelijk rapport uitdraaien, gebaseerd op de meest actuele kijk- en luistercijfers, waaruit blijkt waar je doelgroep, op welk tijdstip actief naar luistert. Veel stations garanderen je zelfs het bereik in GRP’s. Wat betekent dat je veilig gesteld bent van een eventuele dip in het aantal luisteraars in jouw campagneperiode.

Radiocommercial Tip # 2: Start sterk
Kom direct to the point. Als je de aandacht van je luisteraars niet direct te pakken hebt, dan heb je de strijd al verloren.

Verdoe geen kostbare radioseconden met saaie introducties. Start met een creatief en krachtig intro, dat gelijk interesse weet te wekken bij jouw doelgroep. Vermijd hierbij lange en ingewikkelde zinnen.
Heldere spreektaal, daar draait het om.

Radiocommercial Tip # 3: Een eenvoudige en sterke call-to-action
Stel jezelf de vraag: Wat wil ik dat mijn doelgroep gaat doen na het horen van mijn commercial?
De website bezoeken? Bellen? Of naar de winkel?

Hoe dan ook: houd het simpel! Een radioluisteraars kan bijvoorbeeld niet een telefoonnummer/URL aanklikken of onthouden tijdens het luisteren in de auto. Maak the call-to-action daarom zo gemakkelijk mogelijk.

Radiocommercial Tip # 4: De perfecte stem
Zoek de stem die het beste bij jouw doelgroep past. Op de radio is het de kunst efficiënt te spreken. Zonder visuele toevoegingen is alles gebaseerd op de toon, tempo, variatie en emotie van de stem.

Als je er niet in slaagt het juiste stemgeluid voor jouw doelgroep te produceren, leidt dat zeker tot minder leads en dus tot weggegooid geld.
Oud, jong, hip of serieus, de luisteraar moet zich direct herkennen in wat de stem hen te vertellen heeft.

Radiocommercial Tip # 5: Test je boodschap
Vertrouw bij radioreclame nooit op je intuïtie, maar test je spots gerust om te ontdekken wat het beste werkt. Dat kan via bureaus als Validators, maar een simpele manier is ook twee radio-advertenties maken met verschillende intro’s, scripts, of call-to-actions (CTA’s). En leid de luisteraar in elke spot naar een afzonderlijke URL.
Door een paar dagen, weken of zelfs maanden de gegevens te verzamelen, analyseer je welke advertentie het beste presteert en kun je de campagne vervolgen met de beste commercial. Zo kun je eindigen met een spot die wel 300% beter scoort dan je eerste opzet. Cijfers liegen nooit.

Helpt dit je? Heb je een aanvulling? Of wil je meer informatie?
Laat het me weten via ron@puurav.nl. Of bel me op 020 4622788.

Werkze vandaag!

Groet,

Ron Schriek – Directeur
Puur Audio & Video
www.puurav.nl